ISAF jeugd WK 2019

Geen reacties

Een ISAF WK is het hoogste niveau wedstrijd, aan dit event doen alleen de allerbeste van elk land mee. Ook zijn alle olympische zeil klassen aanwezig, het is dus niet alleen een event voor het windsurfen maar ook voor de Laser, Nacra, 29er en de 420.

Om mee te mogen doen aan de ISAF moest ik me van te voren kwalificeren dit vond plaats in Palma de Mallorca eerder dit jaar op het EK (voor meer info hier over check het bericht: EK Palma de Mallorca) Na een lange voorbereiding was het tijd om naar Gdansk, Polen te gaan. Hier konden we nog de laatste puntjes op de I zetten voor de wedstrijd zou beginnen. Ik had een beetje lopen rekenen en had bedacht dat als het event echt goed zou gaan ik top 6 moest kunnen varen.

“De eerste race dag was er één om heel snel te vergeten”

Na een lange dag wachten op wind en uiteindelijk niet kunnen varen, zag dag 2 er veel belovend uit. De wind was goed er waren wat donkere wolken maar die zouden de pret niet kunnen drukken. We gingen het water op met zo’n 10 knopen, tijdens race 1 verdween bijna al het zicht door een regenbui die over ons heen trok. De bui nam niet alleen regen met zich mee maar ook een hele hoop wind, heel snel hadden we opeens 20 knopen. Ik begon slecht, vechte terug naar de top 10 en wist het in de tweede upwind zo weer weg te geven. De daarop volgende 2 races waren ook geen toppers en de eerste race dag was er één om heel snel te vergeten!

Dag 2 hadden we goede wind en konden we lekker door varen normaal zou dit mij dit redelijk goed af gaan maar een beginners fout gooiden een beetje roet door het eten. Ik had net een nieuwe vin waarmee ik nog niet veel in harde wind met golven mee had kunnen trainen. Op mijn vorige vin was ik gewend om daar al mijn kracht op te kunnen geven. bij deze nieuwe kwam ik er al snel achter dat dit niet werkte. Ik moest voorzichtig varen en baalde dan ook enorm. Wel wist ik deze dag een aantal nette top 10 plaatsen neer te zetten waar ik alsnog blij mee kon zijn.

“Toen ik zag dat hij geen glimlach op zijn gezicht had wist ik al dat ik een valse start had”

De dagen daarop hadden we erg lichte wind, dit maakte het zwaar en starts waren dan ook erg belangrijk. De eerste start was dan ook een general recall (iedereen vals). dan word de race stop gezet en word de start opnieuw gedaan, deze word dan gestart onder de zogenaamde Black Flag. De Black Flag is de vlag met de strengste/zwaarste straf wanneer je tijdens de start vals start. Ik had een wereld start en wist de race 5de te finischen waarna ik blij naar me coach toe voer. Toen ik zag dat hij geen glimlach op zijn gezicht had wist ik al dat ik een valse start had. Die vijfde plek waar ik net zo hard voor had gerwerkt was nu omgetoverd in een laatste plaats +1. Niks aan te doen helaas. De volgende 2 races op die dag gingen gelukkig zonder valse starts en ik wist die dag goed af te sluiten. Na de valse start was het onmogelijk om nog 6de te worden en mijn 7de plek die ik behoorlijk zeker had, was nu ook een stuk minder zeker.

Dag 5 was toch echt wel de zwaarste dag voor mij, we hadden zo’n 9 knopen en ik merkte dat ik niet meer de energie had waarmee ik dit event was begonnen. De nummer 8 was een Spanjaard die toch echt een stuk kleiner was dan ik en had dus ook een voordeel in gewicht. ik kon hem niet bijhouden en moest dan ook met 3 puntjes mijn 7de plek af staan. Ik finishte het event met een 8ste plaats waar ik alsnog erg trots op ben. Volgend jaar ga ik weer proberen mee te doen, dan word de ISAF gehouden in Brazillie.

Vorig bericht
Medemblik Regatta 2019
Volgend bericht
WK RS:X windsurfen Torbole, Italië

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

3 + negen =

Menu